Ubezpieczenie assistance - zobacz, kiedy przydaje się jako ostatnia deska ratunku dla kierowcy

2,5 miliona Polaków skorzystało z dobrowolnego ubezpieczenia assistance w 2017 – według badań Mondial Assistance. Liczba ta wzrosła ponad 2-krotnie w ciągu kilku lat. Oprócz ubezpieczenia assistance medycznego to właśnie wersja dla kierowców cieszy się w naszym kraju największą i wciąż rosnącą popularnością. Kiedy dostaniesz odszkodowanie z assistance? W jakich sytuacjach wysłannik ubezpieczyciela przywiezie Ci paliwo, dostarczy kluczyki, zorganizuje zastępczego kierowcę, a nawet… udekoruje samochód na ślub? Sprawdź, czy opłaca Ci się kupować ubezpieczenie assistance!

Co to jest ubezpieczenie assistance?

Ubezpieczenie assistance wymyślono, aby każdy Polak miał szansę być mądrym przed szkodą, a nie po niej… To oczywiście żart, jednak ma wiele wspólnego z rzeczywistością. Na drodze bynajmniej nie jest trudno o sytuacje, które w ciągu kilkunastu sekund ze sprawnego samochodu prosto od dealera potrafią zrobić wrak, a jego pasażerów zabrać z tego świata.

I wcale nie chodzi tu wyłącznie o dalekie podróże. Zarówno śmiertelne wypadki, jak i  awarie auta, problemy z jego otwarciem, rozbita szyba przez wandala i podobne mogą zdarzyć się zarówno na chodniku przy Twoim domu, jak i podczas rodzinnego wyjazdu za granicę.

Celem dobrowolnego ubezpieczenia Assistance jest zapewnienie ubezpieczonemu pomocy w zakresie:

  • technicznym,
  • medycznym,
  • informacyjnym,
  • prawnym.

Ubezpieczenie assistance w wersji mini, midi czy maxi?

Poleganie na ubezpieczeniu, które działa wyłącznie w przypadku kolizji i wypadków, bywa zgubne. Fakt – te zdarzenia unieruchamiają auto oraz powodują straty materialne i zdrowotne, ale istnieje więcej przyczyn problemów, jakie codziennie przytrafiają się kierowcom i ich pasażerom.

Obok wspomnianych już awarii auta czy niemożności jego otwarcia istnieje cały szereg innych sytuacji, które niestety mogą się wydarzyć na drodze. Oto przykłady kilku z nich.

  • Pusty bak - z powodu roztargnienia kierowcy bądź wycieku paliwa,
  • problemy zdrowotne kierowcy, które uniemożliwiają mu dalsze kierowanie pojazdem, np. skręcona kostka, zawroty głowy, gorączka,
  • kradzież - zarówno dokumentów, wyposażenia, części samochodu, jak i auta,
  • kolizja ze zwierzęciem na drodze sąsiadującej z lasem.

W zależności od wybranego ubezpieczenia assistance ubezpieczyciel udzieli nam stosownej pomocy zarówno na miejscu zdarzenia, jak i poza nim. W skład wielu pakietów wchodzi chociażby:

  • odholowanie samochodu,
  • zorganizowanie auta zastępczego,
  • pokrycie kosztów hospitalizacji,
  • zorganizowanie noclegu dla kierowcy i pasażerów
  • pomoc prawna,
  • pomoc tłumacza za granicą.

Jak wybrać ubezpieczenie assistance?

Z jednej strony – lepiej wybrać szerszy zakres ubezpieczenia assistance niż węższy. Z drugiej – dmuchanie na zimne słono kosztuje, unikaj więc przepłacania za usługi, które nie są Ci potrzebne.
Jeśli poruszasz się autem wyłącznie w Polsce, zapłać za pakiet podstawowy i ubezpiecz się od kradzieży czy awarii. Bezsensowne jest wykupywanie takich opcji dodatkowych, jak hospitalizacja i holowanie za granicą czy usługi tłumacza.

Różnice w assistance konkurencji

Różnice w wariantach assistance są przepastne – nie tylko pomiędzy towarzystwami ubezpieczeniowymi, ale i w pakietach podstawowych i rozszerzonych w jednym TU. Przed zakupieniem ubezpieczenia assistance zapoznaj się dokładnie z ofertami. Dla ułatwienia możesz skorzystać również z dostępnych online porównywarek ubezpieczeń.

Samochód zastępczy w assistance

W Generali otrzymamy go nawet na 10 dni, w Proama na tydzień, natomiast w Link4 (dzięki pakietowi Auto Assistance Komfort) na 10 dni w razie wypadku lub kradzieży, ale tylko na 5 dni, jeśli auto uległo awarii.

Ubezpieczenie assistance w PZU

Pakiet Super w PZU zapewnia m.in. transport medyczny, samochód zastępczy i opiekę nad dziećmi, ale limit holowania wynosi do 150 km. Holowanie do 1200 km lub holowanie bez limitu to opcje dodatkowe, oczywiście… dodatkowo płatne.

Ubezpieczenie assistance w Compensie

Compensa oferuje aż 5 wariantów assistance, które znacząco się od siebie różnią. W najbardziej rozbudowanym pakiecie AssistanceLux samochód jest holowany do miejsca wskazanego przez ubezpieczonego (bez limitu w Polsce i do 1100 km za granicą), w najniższym pakiecie Assistance Baza – do najbliższego warsztatu. Inny przykład: pojazd zastępczy – brak w pakiecie podstawowym, a w najwyższym jest wypożyczany na maksymalnie 10 dni w przypadku awarii lub wypadku i aż do 21 dni, jeśli auto zostało skradzione.

Podsumowanie

  • Assistance to dobrowolne ubezpieczenie, które ma na celu zapewnienie ubezpieczonemu pomocy w zakresie zarówno technicznym i medycznym, jak również informacyjnym oraz prawnym.
  • Podstawowe ubezpieczenie Assistance obejmuje zazwyczaj wyłącznie zdarzenia wynikające z kolizji, rozszerzone - m.in. sytuacje związane z kradzieżą, awarią czy złym stanem zdrowia kierowcy, który uniemożliwia mu dalsze prowadzenie pojazdu.
  • W skład pakietów assistance wchodzić może m.in. odholowanie auta, zorganizowanie samochodu zastępczego, hospitalizacja, organizacja noclegu, a także pomoc prawna czy usługa tłumacza.
  • Różnice w opcjach assistance są znaczące zarówno między konkurencyjnymi firmami, jak i wariantami jednej firmy.
  • Przed wybraniem pakietu Assistance uważnie przeczytaj OWU (Ogólne Warunki Ubezpieczenia) i sprawdź wyłączenia odpowiedzialności, czyli sytuacje, w których ubezpieczyciel powie, że nie wypłaci odszkodowania.